کد مطلب:29407 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:96

به هنگام نگریستن به هلال ماه












4465. امام علی علیه السلام - هرگاه به ماه می نگریست -:بار خدایا! ما را هدایت یافته ترین كسانی كه به آن (ماه) می نگرند، و پاك ترین كسانی كه آن (ماه) بر ایشان می تابد، قرار ده.[1].

4466. امام علی علیه السلام - هرگاه به ماه می نگریست -:بار خدایا! از تو خیر این ماه، پیروزی، یاری، بركت، پاكی، رزق و نور آن را خواستارم.[2].

4467. امام صادق علیه السلام:امیر مؤمنان - كه درود خداوند بر او باد -، هرگاه هلال ماه رمضان را می دید، رو به قبله می ایستاد و می گفت: «بار خدایا! رمضان را با امنیّت، ایمان، سلامت، اسلام و عافیت پُرجلال، برایمان بیاغاز. بار خدایا! روزه و نماز و خواندن قرآن را در آن، روزی مان كن. بار خدایا! آن را برای ما سلامت دار، و آن را از ما سلامت دار، و ما را در آن، سلامت دار».[3].

4468. امام علی علیه السلام - از جمله سخنانش در هنگام دیدن هلال -:ای آفریده فرمانبر خدای، ای حركت كننده پُر سرعت، ای در رفت و آمد در فلك تدبیر، و ای حركت كننده در منزل های تقدیر! روشنایی و كسوف به كارت گرفت و در همه اینها تو فرمانبر او و در انجام دادن اراده اش شتابان بودی.

منزّه است او! چه نیكو تدبیر كرده آنچه را تدبیر كرده است و چه پُر استحكام ساخته آنچه را كه در مُلكش ساخته است و تو را خداوند، آغاز ماهی جدید برای كاری جدید قرار داده است. خداوند، تو را آغاز امنیت و ایمان و سلامت و اسلام قرار دهد؛ آغاز مصونیت از گرفتاری ها و سلامت از بدی ها.

بار خدایا! ما را هدایت یافته ترین كسانی قرار ده كه [ این هلال ] بر آنها طلوع می كند، و پاك ترین كسانی كه به آن می نگرند، و بر محمّد و خاندان او درود فرست. بار خدایا! چنین و چنان[4] در حقّ من انجام ده، ای مهربان ترینِ مهربانان![5].

4469. امام علی علیه السلام - هرگاه به هلال ماه می نگریست -:ای آفریده فرمانبر خدا، چرخانِ پُر شتاب، رفت و آمد كننده در منزل های تقدیر، و گردان در فلك تدبیر! ایمان آوردم به كسی كه به وسیله تو تاریكی ها را روشن كرد، و توسط تو مبهم ها را واضح ساخت، تو را نشانی از نشان های قدرتش قرار داد، و علامتی از علامت های فرمانروایی اش كرد و با افزونی و كاستی، طلوع و غروب، و نورافشانی و كسوف، تو را به كار گرفت و تو در همه این كارها فرمانبرِ اویی و به اراده او حركت می كنی.[6].

منزّه است او! چه قدر شگفت است تدبیری كه او در كار تو بسته است! و چه قدر لطیف است آنچه در باره تو كرده است! تو را كلید ماهی نو برای كاری نو قرار داده است. خداوند، تو را ماه بركتی قرار دهد كه روزگاران، آن را از بین نمی برند، و ماه پاكی ای قرار دهد كه سال ها آن را آلوده نمی كنند؛ ماه امنیّت از آفات و سلامت از بدی ها، ماه خوش بختی ای كه در آن، نُحوستی نیست، و مباركی ای كه نامیمونی ای بِدان راه ندارد، و آسانی ای كه با سختی نمی آمیزد، و خیری كه هیچ شرّی آن را نمی آلاید؛ ماه امنیّت و ایمان، نعمت و بخشندگی، و سلامت و اسلام.

بار خدایا! ما را از خشنودترین كسانی كه [ این ماه ] بر آنها می تابد، و پاك ترین كسانی كه به آن می نگرند، و خوش بخت ترین كسانی كه در این ماه برای تو عبادت می كنند، قرار ده.

بارخدایا! توفیق توبه بما بده، و از گناهْ حفظمان كن، و شكر نعمتت را روزی مان گردان و بهترین جامه سلامت را برما بپوشان، و با تكمیل نمودن فرمانبری ما از خویش، منّت خود را بر ما تمام كن كه تو مهربان و ستوده ای.









    1. نثر الدرّ:284/1.
    2. الدعاء، طبرانی:910/284، المصنّف، ابن ابی شیبه:4/121/7.
    3. الكافی:4/73/4، تهذیب الأحكام:563/197/4، مصباح المتهجّد:626/541.
    4. اشاره است به درخواست حاجات.
    5. كتاب من لا یحضره الفقیه:1847/101/2.
    6. دستور معالم الحكم: 106.